dijous, 3 de desembre del 2009

Sessió 10 - Les metàfores de l'ordinador

En l'entorn educatiu, es pot classificar les diferents funcions que fa l'ordinador.
Un d'aquests autors és Charles Crook que ha creat quatre usos diferents per fer servir l´ordinador són les següents:


L'ordinador com a tutor

Tot infant pot aprendre mitjançant l'ordinador sense que hi hagi una necessitat del professor.
El nen pot iniciar una activitat, realitzar l´avaluació per part del mestre i poder provar noves activitats.
El nen pot ser capaç de aprendre sense l´ajuda del professor, no obstant no oblidem que l´ordinador s´utilitza com a eina.
Podem observar que hi han molts exemples de diferents programes que es promouen activitats de comprensió lectora, de memòria o activitats com aprendre idiomes, on l'alumne realitza l'activitat i l'ordinador corregeix la tasca.

A classe varem fer un exemple es tractava en escriure un dictat a l'ordinador que ens llegia el professor i seguidament, corregir les faltes de l'ordinador del costat amb color groc.
Desprès teníem que tornar al nostre ordinador i marcar amb blau les paraules que creiem que ens havien corregit bé, i amb vermell les que creiem que era errònies.


iniciació (docent) - resposta (alumne) - avaluació (professor)


Metàfora de l'ordinador com alumne

L´alumne actua com a mestre a l'ordinador. Es crea el concepte de "micromon" on l'alumne construeix idees a partir de la seva activitat exploratòria en un ambient d'aprenentatge autònom de l'alumne és necessària ment reflexiu i actiu.


S´introdueix concepte de LOGO, amb el llenguatge LOGO. Aquest llenguatge LOGO té algunes característiques concretes com:
Neix de la inquietud natural del nen, respecta l'aprenentatge de cada nen i es seu propi ritme, podem dir que es un aprenentatge constructiu i interactiu, fent reflexionar al nen d'aquell aprenentatge e l'intercanviar d'idees.

A classe varem fer un exemple que és el de la Tortuga. Aquest programa permet que l'alumne doni unes ordres específiques a una tortuga si les ordres estan mal donades, la tortuga no avançarà. S´arriba a la conclusió que els alumnes estan agafant el rol de mestres i l'ordinador el rol d'alumnes.

Metàfora de l'ordinador com a simulador

Són tots els sistemes tutorials aquests permeten un aprenentatge semblant els micromons de Papert però aquests són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous. L'exemple que varem fer es tractava d´un joc on l'alumne manipula els diferents objectes (en aquest cas dibuixant) perquè la pilota arribi a l'estrella. En aquest joc, podem donar indicacions però no podem modificar-les.


Metàfora de l'ordinador com a eina

L'ordinador ens pot donar eines per complementa les nostres experiències però aquestes eines no fan que oblidem coneixements sinó que ens ajuda entendre millor aquests coneixements.
L'ordinador actua com un amplificador de l'experiència d'escriure, dibuixar, classificar. Permet fer aquestes tasques de forma estimulant i eficaç.

A classe varem utilitzar el programa del JClickonaplicava tots els utensilis que s'utilitzen en un laboratori químic.
L'ordinador, mitjançant activitats de relacionar, ens fa aprendre aquests conceptes i poden ser útils per una situació en la nostre vida.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada